Friday, August 10, 2012

Jom Kenali Inkubator : Baharim Lepa Kraf

Assalamualaikum WBT

Berbekalkan beberapa tahun pengalaman dalam bidang kraf kayu dan penyertaan dalam Latihan Jangka Pendek Ukiran Kayu anjuran Kraftangan Malaysia sebelum ini memberikan inspirasi kepada En Mohd Rafi untuk menubuhkan satu syarikat yang diberi nama Baharim Lepa Kraf.

Mula mendaftarkan diri sebagai peserta inkubator kraf di Sub Cawangan Pahang ( Temerloh ) pada tahun 2008, Syarikat Baharim Lepa Kraf mempunyai pencapaian yang agak membanggakan sehingga ke hari ini. Sentiasa menyertai promosi yang dianjurkan oleh pihak Kraftangan menunjukkan betapa tinggi nya komitmen beliau untuk memajukan syarikat seterusnya bersaing dengan pengusaha kraf yang lain.

Pemuda yang berasal dari Semporna, Sabah ini berkemahiran dalam mengeluarkan produk-produk kraf kayu seperti congkak tradisional, rehal berukir, perabot solid, hiasan dalaman rumah, panel ukiran, dulang hantaran, bekas telur, penggantung kunci, frame gambar berukir dan beberapa barangan cenderamata.

Berumur 36 tahun dan telah pun mendirikan rumah tangga dengan Puan Naurana yang juga membantu beliau dalam mengusahakan perniagaan kraf ini. Semasa lawatan penulis ke bengkel beliau, beliau sedang sibuk menyiapkan beberapa projek tempahan seperti perabot kerusi, panel ukiran untuk mimbar masjid, dulang hantaran dan bekas telur.

Pelanggan-pelanggan beliau bukan sahaja dari kalangan orang tempatan sekitar Temerloh tetapi pelanggan daru luar Pahang juga berminat dengan hasil kerja beliau.

Bagi sesiapa yang berminat untuk membeli atau menempah barangan yang dihasilkan oleh Syarikat Baharim Lepa Kraf sila menghubungi sendiri En Mohd Rafi di talian 012- 863 8161 untuk maklumat lanjut atau datang sendiri ke bengkel beliau di :

Bengkel Inkubator,
Perbadanan Kemajuan Kraftangan Pahang ( Temerloh )
Lot 11 Kawasan Perindustrian Songsang
28000 Temerloh
Pahang

012- 863 8161

En Rafi sedang dalam proses menyiapkan tempahan dari pelanggan

En Rafi & Isteri yang merupakan pendorong nombor satu beliau





2 comments:

Anonymous said...

ada juga orang sabah di temerloh ya...tahniah. Dia belajar kemahiran kraf dimana..!

pkpahang said...

Beliau mengikuti Latihan Jangka Pendek ( LJP ) di Pusat Pembangunan Kraf Temerloh sebelum ini