Thursday, September 13, 2012

Lawatan Pelajar IKN Ke Sub Cawangan Pahang, Temerloh


Assalamualaikum WBT

Pada 11 September 2012 yang lepas, satu lawatan oleh pelajar jurusan tenunan Institut Kraf Negara telah dibuat ke Sub cawangan Pahang ( Temerloh ). Lawatan ini telah disertai oleh 19 orang pelajar dan diiringi oleh 2 orang guru yang diketuai oleh Puan Yusnida Yusof.


Lawatan ini bertujuan memberi pendedahan kepada pelajar berkenaan motif-motif yang terdapat pada ukiran kayu untuk dijadikan contoh kepada corak-corak dalam tenunan mereka seterusnya diadaptasikan dalam corak tenunan yang mereka hasilkan.


Semua pelajar yang terlibat telah dibawa melawat ke galeri, bengkel gunasama dan juga bengkel usahawan inkubator. En Rosidi, Pereka di Sub cawangan Pahang ( Temerloh ) telah memberi penerangan berkenaan motif-motif ukiran kepada semua peserta lawatan.
Penulis juga turut mengiringi peserta lawatan melihat semua pelajar ini begitu teruja dengan contoh-contoh produk ukiran yang mereka lihat. Semoga semua pelajar ini dapat sedikit sebanyak ilmu yang mereka perlukan dalam lawatan yang singkat ini.

No comments: