Wednesday, April 16, 2014

LAWATAN KERJA PEMANTAUAN 'OUTLET' PREKA DI PULAU TIOMAN

9 April 2014

Bahagian Rekaan Ibu Pejabat, En. Halim dan En. Mohd Nazri bersama pegawai pereka Kraftangan Malaysia Cawangan Pahang, En. Norizwan telah melakukan lawatan kerja pemantauan untuk kedai PREKA di Pulau Tioman iaitu di Kg. Genting dan Kg. Salang.


'Outlet' PREKA di Kampung Genting

Nilai jualan di Kg. Genting adalah sebanyak RM1,525.20 manakala di Kg. Salang pula sebanyak RM1,151.00. Ke dua-dua kedai berkenaan mula menjual produk PREKA pada pertengahan tahun 2013. Perniagaan pula terhenti seketika sekitar 3 hingga 4 bulan akibat angin monsun yang melanda dan membuatkan Pulau Tioman tidak dikunjungi pelancong.


'Outlet' PREKA di Kg. Salang

Di Kg. Air Batang, cadangan untuk mewujudkan 'outlet' PREKA di dalam sebuah restoren milik En. Nazri yang baru siap dibina.


Cadangan 'outlet' PREKA yang baru di Kg. Air Batang

Dengan wujudnya 'outlet' PREKA yang menjual produk-produk hasil kraftangan tempatan diharapkan dapat memenuhi permintaan pelancong untuk mendapatkan produk-produk tempatan sebagai cenderahati apabila ke Pulau Tioman. Cadangan dari penjual pula mohon agar produk-produk berkenaan ada tanda nama PULAU TIOMAN kerana ini  akan lebih menarik minat pelancong untuk memilikinya sebagai kenang-kenangan.


Gambar & laporan oleh:
Norizwan Mat Nor
PKKM Cawangan Pahang

No comments: