Friday, April 13, 2012

BENGKEL EDUKRAF TENUNAN (TAPESTRY)


Salam 1 Malaysia,


Pada 10 April 2012 iaitu pada hari Selasa, Institut Kemahiran Tenun Pahang Diraja (IKTPD),Pulau Keladi, Pekan Pahang dengan kerjasama Unit Pemuliharan Kraf telah mengadakan Bengkel Edukraf Tenunan (Tapestry) yang telah disertai oleh 36 orang pelajar yang diiringi oleh dua orang guru pengiring dari Sekolah Menengah Kebangsaan Peramu Jaya, Pekan Pahang.


Objektif utama bengkel ini diadakan adalah untuk mempromosikan IKTPD serta menarik minat generasi muda agar menjadikan IKTPD tempat untuk mendalami ilmu kraf tenunan khususnya seni kraf tenun pahang diraja. Bengkel ini disertai oleh 3 orang pengajar kraf serta 4 orang pelatih-pelatih IKTPD.


Kesungguhan pelajar-pelajar SMK,Peramu Jaya menyiapkan hasil tapestry masing-masing menunjukkan generasi muda masih meminati seni kraf tenunan, oleh yang demikian bengkel sebegini harus berterusan agar seni kraf tenunan khususnya tenun pahang diraja mendapat tempat dihati generasi muda sekaligus dapat melahirkan penenun-penenun muda yang kreatif dan berenovasi.

Puan Siti Hajar menerangkan proses-proses pembuatan tapestry kepada pelajar-pelajar


Cik Fazirahani turut serta menyiapkan tapestry


Puan Fadlina menunjukan proses memasukkan benang kepada pelajar


Hasil tenunan pelajar yang hampir siap

Tapestry yang telah siap dibuat oleh pelajar

Puan Siti Hajar memberi tapestry yang telah siap kepada guru pengiring Puan Raja sebagai tanda kenang-kenangan kepada SMK,Peramu Jaya




























































2 comments:

Anonymous said...

bestnya buat tenun rak tu....anak saya pun minat.bolehla saya minta belajar

Anonymous said...

bestnya buat tenun rak tu....anak saya pun minat.bolehla saya minta belajar