Thursday, March 10, 2011

Majlis Perjumpaan Bersama Peserta Pusat Komuniti Bersepadu Bukit Kenau, Pulau Manis

En. Mohd Zubair sedang berbincang bersama pemilik syarikat Neez Enterprise
Pengarah PKKM Caw. Pahang memberi taklimat kepada peserta

Peserta sedang menghasilkan produk

Antara contoh produk yang dihasilkan oleh peserta

Pada 7 Mac 2010 Pengarah PKKM Cawangan Pahang beserta pegawai Unit Pembangunan Usahawan telah mengadakan satu perjumpaan bersama peserta yang menghasilkan kraf tangan seperti bakul, beg tangan, beg pakaian, bekas telur, pasu bunga dan bakul yang diperbuat daripada tali plastik.

Para peserta di Pusat Komuditi telah dilatih oleh sebuah syarikat yang sebelum ini beroperasi di Langkawi, Kedah, Neez Enterprise telah diberi tanggungjawab bagi melatih para peserta di dalam menghasilkan produk.

Semasa perbincangan dibuat antara Kraftangan Malaysia dan peserta, rata-rata memberikan sokongan bagi memberi ruang kepada Kraftangan Malaysia meningkatkan lagi hasil produk mereka. Cadangan daripada Kraftangan malaysia Cawangan Pahang adalah untuk memberikan latihan dalam bidang anyaman mengkuang untuk ditambah nilai hasil produk yang mereka keluarkan.

Karaftangan Malaysia mengambil inisiatif ini kerana produk yang dihasilkan dapat diketengahkan lagi di pasaran sekiranya ia dapat dikombinasikan bersama kraf warisan tempatan.











No comments: