Wednesday, July 14, 2010

Bimbingan Teknikal Kertas Buatan Tangan Di Kg. Gumum, Chini

Bimbingan teknikal kertas buatan tangan telah dilaksanakan pada 28 Jun 2010 sehingga 2 Julai 2010 bertempat di bengkel usahawan Three N Enterprise iaitu salah seorang usahawan kraf SDSI negeri Pahang. Aktiviti ini telah dilaksanakan di perkampungan orang asli Kg. Gumum Chini, seramai 9 orang peserta telah menyertai aktiviti tersebut.
Aktiviti ini diadakan adalah bertujuan untuk memberi pendedahan kepada peserta akan teknik pembuatan kertas buatan tangan dan penggunaan alam semulajadi yang terdiri daripada tumbuh-tumbuhan untuk dijadikan kertas. Secara keseluruhannya selama lima hari kursus tersebut diadakan, para peserta dapat menghasilkan kepelbagaian kertas hasil daripada alam semulajadi.
En Syamsul Hairie usahawan kraf Kedah telah dilantik memjadi tenaga pengajar dalam aktiviti tersebut, menurut beliau Tasik Chini mempunyai keistimewaan yang tersendiri dengan terdapat kepelbagaian sumber alam semulajadi yang unik yang sukar didapati disesetengah tempat lain. Majlis penutup telah disempurnakan oleh Tuan Pengarah PKKM Cawangan Pahang En.Mohd Zubair Mohd Zain pada 2 Julai 2010.



Tenaga pengajar sedang menunjukkan teknik memotong batang pisang


Ucapan ketua unit Pembangunan Usahawan di majlis pembukaan


Pengarah sedang meneliti hasil produk yang telah dihasilkan


Wakil peserta menyampaikan cenderamata kepada tenaga pengajar







No comments: