Thursday, July 14, 2011

Lawatan MTCP anjuran INTAN ke Kraftangan Malaysia Cawangan Pahang

Pada 12 Julai 2011, peserta dari Program Malaysian Technical Program (MTCP) anjuran INTAN Bukit Kiara telah mengadakan lawatan sambil belajar ke Negeri Pahang dan salah satu destinasinya adalah Kraftangan Malaysia Cawangan Pahang. Tujuan program MTCP ini diadakan adalah untuk memberi pendedahan kepada semua peserta Program MTCP berhubung dengan perancangan ekonomi negeri, pembangunan, pelaksanaan serta untuk mempromosikan aktiviti ekonomi tempatan dan tempat tarikan pengunjung di Negeri Pahang.


Peserta Lawatan Bergambar bersama Pengarah PKKM Pahang

Peserta-peserta Program MTCP adalah terdiri daripada pegawai-pegawai kerajaan daripda gegara-negara sedang membangun seperti Bangladesh, Senegal, Sudan, Seychelles, Tanzania, Thailand, Uganda, Uzbekistan, Vietnam dan Zimbabwe. Melalui program ini ianya diharapkan dapat meningkatkan lagi hubungan ekonomi di antara Malaysia dan negara-negara yang terlibat.

Mencuba Edu Kraf Ukiran Kayu

Antara aktiviti yang diadakan adalah penerangan mengenai Kraftangan Malaysia dan aktiviti pendidikan kraf seperti mencanting batik, anyaman rotan dan ukiran kayu. Peserta-peserta dari Program MTCP juga turut mencuba aktiviti pendidikan kraf ini.

Edukraf anyaman rotan

Penyampaian cenderahati oleh Pengarah kepada semua peserta MTCP


Wakil MTCP menyampaikan cenderhati kepada Pengarah PKKM PAHANG


No comments: